Wednesday 3 August 2011

Meh aku bagi tau satu cerita...


Let me tell you a story, kata org putih. Oh ya lama akau tak cerita kat anak-anak . Dolu-dolu Nabila and Farah selalu nak dengar cer dari aku.. Anyway ni dia story aku..

Malam tadi hujan amat lebat. Sambil angin menderu-deru meniupi kedinginan malam. Menderu-deru dengan dengan tak keruan. Oh angin , adakah engkau dikejar tsunami? Ombak dengan ganasnya memukul pantai. Mungkin musim tengkujuh sudah mula meljelmakan dirinya. Aku terjaga dalam alam yang berantakan. Ye lah antara hujan,angin dan ombak. Masing-masing ingin menunjahkan kekuatan. Mungkin belajar dari kerakusan manusia yang begitu rakus memusnahkan bumi untuk melampiaskan serakah dan kekayaan dan hingga alam sudah perang dan kelabu semuanya, tiada lagi hijau…

Pagi ini suasana berubah bagai malam berganti siang.
Tenang dan nyaman sekali.

Dengan redup pagi disinari oleh mentari yang kelesuan. Namun mentari tetap menunaikan amanah sambil dilitupi oleh awan yang kini mengganti taulan yang ditiup angin malam nun jauh ke Laut Andaman…..Oh indahnya alam.

Aku dalam kepisatan setelah berbaring tadi sesudah subuh, bertekad untuk merakam detik indah sambil mentari naik dengan Nikon setiaku. Sungguh setia menemaniku memahat detik kehidupan secara digital. AKu sudah paham benar di mana butang yang patutku selaras dan kenapa Nikonku meragam sedemikian pada ketika tertentu. Digalas dibahu. Aku menuruni tangga chalet. Basah seliparku sambil tercalit pasir. Mungkin tapak kaki kucing yang lari dari rebut dan masuk kebawh chalet agaknya. Atau rintikan hujan menempiaskan butiran pasir ke atas selipar apabila bertembung dgn tanah.

Sejuknya apabila menyentuh lantai tanah. Segera aku menyarung selipar yang basah supaya tidak teragak-agak membiarkan pasir-pasir hinggap di kakiku. Ah , biarlah nanti kepantai akan basah dan diliuti pasir juga..
Dibuatnya mentari sudah tinggi, hilang detik-detik menarik yang diinginkan. Aku mengetik beberapa keping gambar dari bebrapa sudut.

Tetiba dari kejauhan, dibalik kesamaran suria pagi, terlihat satu figura . Terliuk-liuk seperti ditiup baru. Seperti ada irama. Seperti tarian yang begitu mengasyikkan.

Rentaknya sama, berulang-ulang. Seperti manusia terlalu jauh untukku mengecami siapakah gerangannya. Terus aku merapati figura tersebut. Terlalu ingin tahu dan inginku jadikan objek baham fotoku juga.

Empunya badan tersebut membongkokkan dirinya sambil memegang sesuana di atas pantai, kemudian berpusing-pusing melontarkan sesuatu ke dalam lautan.
Di ulang-ulangnya berkali-kali. Tunduk, bangun dan melakukan pusingan sambil melontarkan. Begitu asyik dan begitu menghiburkan sekali, dia seoalah begitu teruja dan gembira melakukan.

Aku terus menghampiri tanpa dia menyedari yang aku memerhatinya dari tadi. Memang dia membelakangi ku. Seorang wanita yang rambutnya melepasi bahu. Berbaju kedah dan berkain batik. Oh... dan berkaki ayam. Memang mengutip sesuatu dan mencampakkan kembali kedalam lautan. Mungkin dia berpusing supaya lontaran pergi jauh. Seperti melempar cakera di Sukan Olympic!

Begitu bersungguh supaya jauh pergi lontarannya.Seolah-olah melontarkan kenangan lama supaya terus bersemadi dalam lautan.

Menghampiri ,aku terlihat bergelimpangan , mungkin beratus atau beribu atau puluhan ribu gamat laut bertaburan di atas pantai. Patutlah aku nampak kehitaman dari kejauhan tadi. Mungkin gamat ini terdampar hasil keberantakan alam malam tadi. Habis dipunggahnya binatang tersebut kepantai. Durjana apakah yang menimpa gamat-gamat tersebut. Namun si gadis tersebut tetap menunduk badan, mengutip dan mencampakkan kelaut.

Apakah tak siuman budak ni ? Punyalah banyak binatang ni dia nak balik. Mana kan habis. Biar sajalah kat situ. Biar mati je lah. Mana boleh selamatkan semua…. Huishhh
Aku kaget dan terus meluah kemusykilan aku kat dia
“Cik, buat apa campak dia ke laut. Bukan boleh buat apa pun. Banyak tuuuu.. Buat penat jer. Nanti akan mati semua. Lagipun banyak dah mati tu ha”

Dia melihat aku dengan hujung matanya yang ayu, sambil menunduk. Memilih yang masih hidup, ambil satu dan melontarkannya kelaut.

Tup , air terpercik pabila gamat mencecah laut…

“Sekurang-kurangnya saya boleh merubah keadaan dan nasib yang sekor tu”----------------------------------------------------------------------------------
“Sir you may be right sir .Yess..but at least I can make a different to that one””””


KEMBALI KE MUKA DEPAN

4 comments:

  1. cerita yg sgt menari dan bagus pengajarannya.. at least something than nothing..

    ReplyDelete
  2. Tak ingat dengar kat mana... so diceritakan semula dgn ayat sendiri..

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...