Facebook kini dikatakan melancarkan aplikasi yang hampir menyamai aplikasi Snapchap Stories , yang dinamakan “Day”.
Gergasi media social, Facebook, yang telah melancarkan applikasi Messenger dahulunya, kini
membenarkan pengguna memaparkan mesej melalui Day, samada foto atau video yayang akan hilang
dalam masa 24 jam, sama seperti applikasi “Stories” yang begitu popular di kalangan pengguna Snapchap.
WhatApps yang dimiliki juga oleh Facebook, beberapa bulan
lalu memperkenalkan “Status” , manakala Instagram
memperkenal “Stories”.
Facebook kini nampaknya “meniru” kaedah-kaedah komunikasi
Snapchat dikalangan poduknya untuk mengekalkan kesetiaan pengguna disamping
mengelakkan mereka berpindah kepada applikasi yang diperkenal oleh pesaing utamanya yang terkini, Snapchat.
Antara perkara yang
menarik dalam applikasi Snapchat ialah mesej yang dipadamkan sendirinya
(disapperiang messeges), tidak seperti Facebook atau Instagram yang kekal dan
mungkin akan dinilai oleh rakan atau pun bakal majikan.
Snapchat sedar bahawasanya pengguna kekadang bertindak bodoh
dan nakal untuk seketika, ketika bermesej, dan untuk mengelakan implikasi negatif pada
masa hadapan, mesej tersebut samada foto atau video akan hilang/terpadam
sendirinya.
Snapchat telah menawarkan IPO untuk disenaraikan dalam pasaran saham dengan
nilai keseluruhan dianggarkan bernilai US$25bil
(RM111.43bil).
Amat menarik memandangkan Snapchat menerusi CEO-nya Evan Spiegel
menolak tawaran $3 billion dari Facebook
pada tahun 2013. Ketika itu beliau merasakan nilai Snapchat adalah sepatutnya
lebih tinggi dari tawaran tersebut. Dan kini terbukti tindakannya menolak
tawaran Mark Zuckerberg adalah amat
tepat!
No comments:
Post a Comment
Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again