Monday 29 August 2022

Malaysia is a blessed country

Assalamualaikum bloggers and readers..

A lot of things happened. A lot of brouhaha and emotional rides  since last week. When the was a conviction and judgement was out. Feeling of sympathy, anger. sadness, happy, sorrow, relief, believe (unbelieve) and dumfounded.

Honestly aku tak mau menulis pasal politik dan try to be independent sbb tak semua org suka. Aku betulkan, tak semua orang suka bila kita berbeza. Lumrah, kita hanya akan suka org yang sekepala dengan kita. Jadi aku seboleh-bolehnya takmau tulis. Tapi kita kan punya perasaan, kalau tulis tu biar dari hati. Asalkan tak mengata orang atau buat berita palsu. Berlainan endapat tu biasa.

 Here apa rasakan setelah seminggu lebih kurang bekas PM kita dipenjara.
Mula-mula rasa relief. Penjenayah di penjara. Tu sepatutnya kan. Bagi aku lah. Yang salah yang rompak duit rakyat memang patut la kan. 
Kalau tak, rosak lah negara, org yang salah kalau selamat mana mungkin. 

So, sapa kata dia salah?? Mahkamah Malaysia. Hermm... kita kena tust the system la kan. So kalau salah kata mahkamah, yang bersidang berbagai peringkat tu, siapa kita nak sangkal. Agak dangkal lah kalau kata kita hebat.

ok,kejap2.. Mungkin mahkamah buat silap. Tapi sampai 3 mahkamah silap lagi ka..

So aku relief sbb sekurang-kurang sapa yang buat hal dengan duit negara akan pikir semasak-masaknya. Bukan negara ini milik depa yang elit. Milik semua. Salah kena tanggung.

Tetapi bila fikir-fikir balik kesian la pulak. Duduk di kayangan kemudian sebelum ni,, fly kepalterbang Malaysia One ada escot.. Secret service dok jadi. ya lah orang no 1 negara.

Kemudian tercampak ke penjara. Simpati dengan orang, sebab kita manusia biasa. Orang Melayu. kesiann. Analoginya macam aku la. MArah anak, sebab buat salah. Memang salah. Pastu anak menangis. Kita tetap punish seadanya. Tahan emosi sebab nak didik anak. 

Lepas tu bila malam tengok anak tidur, sebak juga. Eh ke aku je rasa camni??

Macam tu bila kau pikir tang yang MO1 kena jail ni. kesian juga, tapi kena la masuk penjara. Dah salah.

Sapa kata salah. La tadi aku kan dah habaq, mahkamah kata dia salah. Percaya ke tak terpulang kapada value atau nilai memasing. Ada yang "in denial.". ada yang tak percaya. entahlah..

So cukuplah kan bab ni. Ini apa aku rasa. Lain orang lain rasa.
Analogi: Seorang ibu takkan percaya anaknya membunuh, contoh ya. Anaknya hisap gam. Anak buat salah. Anak pun pandai drama. 


So cukup lah .. takmo pepanjang lagi.

 Lets move forward. Percayalah kepada  keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.
Malaysia negara yang diberkati. Jaga lah sesama.
Jangan kita hancurkan masa depan generasi anak2 kita dengan rasuah dll.

1 comment:

  1. Salah tetap salah. Moga ada hikmah disebalik apa yang terjadi, and let them do their part.

    Lama tak blogwalking. Hi sister ;)

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...