Wednesday 15 February 2017

Alhamdulillah ...Rumah sudah siap sepenuhnya dan boleh ambil kunci..

Assalamualaikum bloggers and readers..

Minggu lepas setelah selesaikan maintenance charges dan kos kawalan keselamatan dan juga caj yang dikena keatas kelewatan, maka aku pun pergilah mengambil kunci rumah yang telah siap oleh pemaju.

Kos-kos ni berkaitan dengan pemotongan rumput dan sekuriti lah kan. Yang pasal late payment caj  tu alhamdulillah pemaju berikan potongan yang agak banyak.

Cumanya kita kena rajin buat surat rayuan,

Kenaan caj ni ialah apabila bank lambat disburse dana kepada pemaju apabila surat progress payment sampai. Manalah kita rajin nak kejar bank untuk bayar dak..Bab nak tanya bank ni aku malas. Bank pun selalunya ada je hari hari yang depa lambat bayar.

Bila dan sign perjanjian pinjaman dengan bank, bank la perlu prihatin dalam membuat disbursement.

Walaumacam mana pun ada juga kelewatan yang genuine aku kena bayar seperti masa yang lama nak setltle wang beza.

Wang beza ialah perbezaan harga belian rumah dengan jumlah pinjaman. contohnya kalau kita beli rumah harga RM 500, 000.00. Kita perlu buat loan dan katakan kelulusan hanya RM450,000.00 , maka wang beza ialah RM50,000.00.

Dan mungkin kita telah bayar deposit sebanyak RM5,000, maka kita perlu selesaikan lagi RM45,000.00.


Itu pasal wang beza.

Kekadang kita kena juga caj lewat oleh pemaju  ni bila payment yang pertama tu lewat. Kita lewat dapat loan, lewat tandatangan perjanjian pinjaman, maka pemaju pun lewat terima progress payment.

Kita yang kena caj!

Perkara ni biasa aku hadapi sejak berjinak2 dengan property ni. Dah paham sangat. Kena failkan kos kos ni . Senang nanti kalau nak jual dan nak kira perbelanjaan untuk tujuan pengiraan Real Property Gain Tax (RPGT).

Yang penting buka fail untuk tiap-tiap property. Nanti senang...


Apapun dah settle dah bayaran . Maka pergilah aku pergi ambil kunci untuk rumah yang kesekian unit nya.

TIPS PELABURAN HARTANAH


1.HOLDING POWER.

Sebagai pelabur dalam bidang hartanah, penting kita kena ada holding power, di mana kita perlu ada reserve untuk membayar installment dalam 1 tahun  ataupun 2 tahunsekurang-kurangnya jika kita tak boleh jual atau tak ada penyewa. Itu untuk persediaan. Perlu ada perkiraan ini sebelum membuat keputusan untuk memebeli. Contohnya jika bayaran bulanan Rm1500 maka sekurangnya ada simpanan untuk tujuan nak hold sebanyak  RM18,000 atau sebaiknya RM36,000.

Kenapa ianya perlu?
Supaya kita boleh servis installment dalam pada mencari penyewa atau pembeli.

Apa akan jadi kalau kita tiada dana simpanan sebanyak itu?  Tentulah kita kan panik dan stress jika tak boleh dispose seperti harga yang kita target. Sebabnya installment masih nak kena bayar.

 Perlu diingat hartanah adalah sesuatu aset yang sangat tidak cair   (illiquid), atau pun kecairannya rendah. Maknanya masa yang perlu diambil untuk tukarkan asset kepada tunai amat lambat , makan tahun. Jadi holding power amat penting..


Oklah cukup untuk tips kali ini...


P.S
property ni pun dah ada ajen call tanya nak jual atau tak.
HArga dalam RM1.1 miliion.
ermm maybe dia test market..


Dan banyak perkiraan RPGT perlu diambil kira yang jika belum melepasi 5 tahun..

Tapi siapa tahukan

kalau ada rezeki..In Sha Allah..

kita hanya berusaha..










Bismillahhirrahmanirrahim...


2 comments:

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...