Thursday 6 January 2011

Catatan buat emak.....

Esok 7 January , hari dimana Ibuku pergi untuk selama-lamanya. Ibuku pergi dan pulang kepangkuan Ilahi.. Alfatihah untuk arwah ibuku.. Dan malam ini adalah malam Jumaat

Hari yang penuh bermakna dalam hidup aku. Aku kehilangan ibu , yang ku panggil emak, dan hilangnya tak berganti. Dan tak akan berganti, tak dapat diganti.

Seingat aku, emak tak pernah meninggalkan aku. Aku yang kerap meninggalkan rumah. Emak meninggalkan aku kala menunaikan haji pada tahun 1986. Itupun kala aku berada di asrama. Tak pernahlah emak meninggalkan aku.

Tahun lepas pertama kali beraya tanpa emak, rasa janggal teramat. Waktu emak nazak aku sampai dari kl . Sempat memanggil emak, dia menjawab sambil mengaduh kesakitan. Dia sakit sejak beberapa tahun. Aku pasti dia mengecam suara aku ketika itu.

7 Januari tahun lepas hari khamis.. Beliau mengadap Ilahi malam Jumaat..Masa-masa ketika inilah. Ketika aku menaip sambil mengalir air mata ini... Aku beritahu mak nak balik ke rumah kakak untuk mandi dan solat mahgrib.

Selesai saja maghrib abg telifon mengatakan mak tenat. Perjalanan yg 7-8 minit terasa berjam2.

Aku melangkah longlai masuk ke wad. Aku tahu masa telah tiba. Suasana wad ke rasa hening , hanyalah kedengaran bacaan Yassin.

Segera aku mengadap dan mengangkat kain yg menutupi muka emak dan mengucupnya. Mak telah pergi. . . Aku kuat kan hati dan mensedekahkan bacaan Yassin dikala hatiku begitu remuk. Dalam keredaan aku sedih teramat sangat. Orang yang melahirkan aku telah pulang mengadap Pencipta, meninggalkan kami. Emak telah sempurnakan tanggungjawabnya terhadap kami.Akulah yang lama berjauhan dgn emak setelah berjaya masuk ke SBP.

Emak hanya org kampung. Tak belajar tinggi tapi mengajar aku segalanya tentang kehidupan, tentang kasih sayang...emak cukup istimewa...

Emak, anakmu ini telah dewasa tapi tetap memerlukan mak. Allah sesungguhnya mempunyai rencana tersendiri.

Emak... terima kasih atas segalanya. Semoga Allah menempatkan emak bersama orang yang dikasihiNya. Ampunkan segala dosa-dosanya dan terima segala amalannya ya Allah.. Mohon pertemukan ku dgn emak disyurgamu nanti....

Moga ingatan terhadap mak menabahkan aku mengharungi kehidupan. Jasamu takkan boleh dibalas.....

AlFatihah untuk emak..Halimah binti Ahmad...

1 comment:

  1. ouch.... rasa sgt sedih baca nukilan ni. i lost my father too. the day before dia nazak, i could hear his loud voice to my mom to tell me to hv an eye/help on my sister's application after SPM.. he said to me.. kakak, dont worry as soon ayah ok, ayah balik kl, i will take care of ur son very well... dont worry, go to work as usual... but he lied! he went away, leaving me here lonely and alone... now if i sedih, i frust.. i will call his name too many times unstop until i tired..

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...