Wednesday 24 August 2011

Loghat aku, kita kongsi (II)


Hari tu aku kata nak kongsi lagi pasal loghat aku, loghat Kedah.

Awat yang aku dok "loghat" (?, ada makna lain loghat kat sini) sangat nak kongsi ni. Idea tercetus lama dah.

Jadi sambil sambil teringat tu aku taip la sikit-sikit. Yang mendorong aku secara santai ni ( ye lah bukan serious pun) ialah ketiak dlm flight dari Sabah tempoh hari. Duduk sebelah adik tu, ye lah kan kat Sabah berjenis-jenis keturunan. So aku tanyalah, dia kata org Sungai. Oh ok. macam pernah dengaq suku kaum Sungai ni. Student ITM dia ni. Lurvy jeling2 jer aku dok interview dia...

Dia buat lawak la bila dia kata org keturunan Sungai, kekawan UItm kata "oh saya org Bukit". Sib baik dia ckp dulu..
Aku nak kata aku org Hulu. Memang Hulu pun kampung aku.. Kalau dia salah paham, masak aku...

Oh ya..dia kata abah dia tengok buat kompilasi bahasa Kaum Sungai supaya tak hilang..

Anyway ( huh,,anyway ni, bahasa ke2 tempat aku). aku nak kongsi perkataan "Hawin"

Hawin bermaksud mencampak benda yang berat seperti guni atau orang dengan mengharapkan momentum untuk melonjakkan benda tersebut lagi jauh.

Contoh..
"Hampa pakat-pakat angkat guni yang penuh dengan perut dan kulit lembu tu, pi hawin dalm telaga buruk kat belakang tu sat" ( nindia panjang punya contoh)

Atau,

"Jom pi tangkap Mael, kita hawin dia dalam sungai"
( Biasanya dalm keadaan bergurau bila dah belemoih (?) dengan selut setelah lama di bendang)

Note: Photo dari sini nabeshnaim.blogspot.com. Tak menggambarkan hawin yg sebenar sangat, tapi boleh la...

Seterusnya: Jengoi, jeghomoh

2 comments:

  1. "hawin" baik sy akan igt...

    nt xdalah peghak bila dok sembang ngn org utagha...

    hehehe

    ReplyDelete
  2. x peghak lah... ok la tu..belajaq sikit-sikit

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...