Wednesday 28 December 2011

Cuti-cuti Malaysia Sabah: Day 2- Pendakian sampai di sini.......

Daki punya daki, punya daki, punya daki.Huh! macam la tinggi sangat . Maka sampai lah Pondok Kandis. First Pit Stop agaknya dalam perjalan ke puncak. Nama dia Pondok Kandis. Cuih.. rendah gila... , hahaha. Org lain jogging 15 minit kot sampai sini.. entah lah,,,
Tapi kami sampai juga la. Untuk melihat-lihat suasana. Org makin ramai mendaki. Padahal kami yang first tunggu kat Pondok Timpohon, org lain sampai dulu kat Pondok Kandis ( nama sejenis buah).

Kat sini aku sempat borak dgn Guide. Oshin nama dia. Seminggu 3 kali dia sampai puncak. Selamba saja... (Aku sampai kat sini pun kecoh...eh, kecoh ke? Tak kan...saja tulis blog saja kan...)

Aku pun blur-blur tanya” Berapa jam sampai atas?”
“Bergantung dengan speed seseorg lah. Kalau laju dia berjalan/mendaki, cepat lah sampai”
Betul juga kata dia... apa punya soalan daaaaa...
“Errmm ..kalau org yang amatur macam kami ni”
“Lapan jam...”

Pastu aku tanya macam2 lagi pasal nak panjat gunung tuh..Oshin pun melayan aku..
Laban Rata jaraknya 6km pendakian.Biasanya kalau nak mendaki kalau bertolak pukul 10 atau tgh hari bolehlah sampai Laban Rata pukul 6 atau 7 mlm. Pendaki perlu bermalam disana sebelum memulakan pendakian pada pagi esoknya , seawal 2 atau 3 pagi.
So... early hours bertolak tujuannya supaya sampai puncak pukul 6 pagi. Boleh ada kat atas selama sejam.. Boleh la nak piknik ke apa ke kat atas tu ( Eh aku pandai2 je ni). Lepas t uterus turun ke bawah. Tak ada bermalam2 lagi.. Turun aku rasa quite tough tau.. Boleh gigil kepala lutut.. Seriuos! Tak main main..

Bab balik ni ada yang amik masa 12 jam , 10 jam . Bergantung kepada masing-masing. Malam pun masih ada kat atas nun. Sejuk gila la kan....
Kalau ada injury boleh ada rescue .. Aku tak sure macam mana kaedahnya.
Tapi Oshin bagi tau, kalau tak larat tu taklah di rescue. Cuma ada “teksi”. Maksudnya ada guide guna stretcher angkat pendaki tu. Empat org akan usung turun ke bawa.. Dan , kata Oshin lagi, dah pun namanya teksi tentu ada tambangnya. Satu km upahnya RM250. So kira berapa km nak org tolong angkat.. Kalau rasa poket lagi sakit dari badan, larat-laratkan diri anda untuk menapak turun. Kalau 4 km maknanya RM1000 kena bayar upah. Tapi kalau tak tak larat betul kenalah amik teksi gunung.

Bersama Oshin

Punyalah tak tinggi..tengok anak panah tu berbanding puncak...hahahahah

Photo time!!!

Ok dah Danish nak turun dah...' Jom Abah....Dah abah, cukup lah amik gambar tu.. '

Najmi: 'Abah janji tau, turun terussss .. tak mo berenti amik gambar tau'

Ok Ok ..janji!..jalan dulu...sat abah nak amik gambar jap..