Sunday 6 February 2011

Hari yang padat II : Danish Demam Influenza!!!

Sabtu 5/2/2011 Ptg ke malam
Masa makan tgh hari Danish nampak lesu, murung dan makan pun tak lalu.
Demam!
Lagi sorang selepas Aisya. Aisya dah sihat, sambung abang dia pulak. Aku bagi ubat demam, stock kat rumah ada banyak...
Nampak Ok sikit.. Lepas tu panas balik dan muntah2, batuk pun kuat juga.
"Ok Danish, we need to go to hospital." Abah mana tau dah, kalau lebih simptom yang datang ni.
"Ok Abah tapi abah jangan bagitau doctor Danish banyak makan gula2 tau bah....
Danish tak makan gula2 banyak dah.."
"Aiskrim?": Usik aku
Tu abah beli kat Skin robin tu... danish makan la.... mama yang beli la.. My lurvy beli 31 BR bila along nak bercuti and birthday dia coming Feb 17.
"Tapi jgn bagi tau doctor danish makan aiskrim tau..." defensive pulak dia.
Ha ha ha

Dia ni memang panic sikit bab hospital.. Nak2 nenek dia (arwah) ada komplikasi kencing manis
...
"Ok ok abah tak cakap tapi Danish kena pegi klinik..." Lepas maghrib aku pegi. aku n lurvy pun decide nak jumpa doctor sbb badan lemah-lemah. Along ada simptom deman tapi tak nak pegi....

Suhu badan Danish 39.4 degree celcius. Dr amik mouth swap...Hantar test,, ???Apa hal plak
Mushkil aku.
Then check aku,, Lurvy and aku kena nebu..hahaha...ada weezing skit paru2 aku...hampehhh

Then tunggu... REsult balik. Dr call .. Positive Influenza A. Erk.. Tapi doct cool saja tak de mask tak ade precaution yang gempaq2.. Aku panicking skit..Alamak H1N1 ke???Aku pun update doc yg nabila pun nak demam..ok dr pun nak kasi ubat.. so boleh hantar dia ke MRSM tak,,, kalau tu saya kena check dia dulu..okiess doctor

Nurse call suruh pg amik nebulizer. Lurvy dok discuss ngan doctor. Bukan H1N1 la..influenza A jer.. banyak type dia... Huh lega... setakat ni..

Prescription untuk Danish by DR Bal..
Tamiflu 2.7 ml 2times day mix with syrup Simplex 5ml
Singulair Chewable Tab 5mg
Mucosolvant Syr 30mg/5ml : 5 ml 3 times a day
Progesic Susp : 5.7 ml ( wah ada decimal jugak) every six hours

Aku punya..lagi banyak.. cess lagi... nanti lah tbc
Tamiflu jugak 2 i cap 2 time a day

Mama a.k.a. Lurvy
Tamiflu
Panadol

Nabila
Zyrtec Tab 10 g
pasal ubat ni tobe continued ..aku kena blog untuk reference aku....

Pagi ni terlentok dan nak tidur saja. Nurse2 dok sibuk sapu air sejuk kat badan../>


Tamiflu... MAk ai , Influenza A! Tapi bukan strain H1N1 kalau tak kebah dua hari kena follow-up

Nurse ke sapa ni


p.s dalam kereta Lurvy cakap, kita ni minggu ni berapa kali pegi klinik dah..

Tak pe la,, sbelum diaorang nak besar macam nilah........

Yeahhh...camnilah my life..Camnilah?,,,cam iklan coke pulak..sblum brrrrrrrr! now time for my tea o....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...