Thursday 28 April 2011

Orang Melayu suka mengikut, terikut dan kena angkut????



Assalamualaikum my blog... and blogger. Boleh ke bagi salam kat blog.??? hahaha.
Ok sebelum aku post entry yang aku rasa agak panas ni .( cewah) aku nak tanya sapa tau blog tu apa dia...dari mana asal nye...ooo semua tau kan..

Ala senang punya soalan lagi mau tanya??? yang tak tau jawapannya ada di bawah.

Senang saja maaaa..ala kita kawtim saja lorrr..cincai lorr... .boleh aa tokeyyy???

Ok,, nindia ... betitik tolak dari soalan-soalan poyo di atas,

yang ada "maaa"... "lorrr" dsbgnya..inilah entry aku:
____________________________________________________

Org Melayu suka meniru dan mengikut. ooppss ada yang tak setuju, bagus boleh bangkang, Tengok macam perbualan kat atas tu.Apasal kita ikut dialek Cina bila bercakap dgn org cina Malaysia?? Sebab 1Malaysia?? Aih sebelum ni 1Malaysia wujud pun dah macam tu..dlm citer P Ramlee rasanya dah gak kot...

Kalau dalam perkataan lain kita ni "accomadative".

Ok la macam tapi cuba bayang dialog ini:
" you jalan terus sana, sampai situ simpang aaaa,, u kona sama itu kanan... belakang kalu u nampak itu kuil aaa.... kemdian u nampak itu kedai mamak kan..sebelah dia jugak ada . Senang juga maaaaaaa"
( nota penulis: Ayat tu mungkin aku exxagerate, tapi harap korang semua dpat idea dan hujah aku)

Tak ka haru orng melayu cakap kat org india macam tu,, Nasib baik tak geleng kepala sekali. Mungkin unik perwatakan Melayu ni. Mungkin pengajian Melayu kat UM ke boleh buat kajian tentang ni.

Kenapa, kenapa, kenapa kita macam tu. Awat tak cakap bahasa Melayu seperti kita dok cakap dgn kawan kita. Tak kira la longat daerah ke apa, sekurang-kurang bahasa perbualan kita. Ni tidak kita pulak kena convert slang macam org Cina dan India cakap bahasa MElayu.. Ok dah bab bahasa..korang nak komen ke dipersilakan...

Ok ni bab artis la pulak.. Mungkin bukan zaman aku tapi isunya kenapa ikut cara org raikan artis depa? MAcam ni lah, nak minat tu memang boleh, lantaklah. Tapi awat nya buat poster macam budak-budak gedik kat US tuh.. ( mau blog aku ni kena pelangkung kata gediks, Sapa terasa sorry... sapa mau komen dipersilakan).

Banner berbagi bentuk pulak tu:::Marry me!! Marry us...!!! dan berbagai lagi... main tulis saja...syok nye ayat-ayat dia.. Tak pk ke masa tulis apa maksudnya. Atau suka mengikut??? Kan tajuk dia Melayu suka ikut.... Entah lah.

Lagi satu yg pi konsert yang tiket ratusan ringgit tu ramai gak org Melayu. Teruja la kannnn boleh pergi konsert.. (Eh boleh pi, ikut suka la,,, duit memasing.kata mereka)

Tapi cuba renung andaian aku ni. Pendapatan perkapita org Melayu mungkin separuh dari kaum lain, tapi yang sanggup spend kat hiburan maybe org melayu kot ramai.

Contoh pulak kat Pavillion yg dok beli barang kat butik ramai org bukan Melayu kot Tapi nak juga kita ke Pavillion,,, buat apa??? tengok wayang ..huh teruja tuh!!! Tu aja yang mampu..Nak tengok wayang boleh tapi nak hebat sangat tempatnya..

Ok2 aku banyak membebel pulak.. aku ada "disclaimer" lah.. Tak semua la nak hiburan semata.. Ramai Melayu ni banyak duit jugak.. Perbincangan aku ni secara ilmiah dan ingin mencetus pemikiran di kalangan khalayak.

Ni belum lagi tiru artis,, tiru fesyen...lagu

Ada jugak yg tak setuju kot dgn "statement" >>ramai Melayu suka terikut2, mengikut dan ramai jugak kena angkut....

Pesanan aku satu saja kalau nak beli barang ke aper ke dgn bukan Melayu apa salahnya ckp bahasa Melayu seperti kita dok ckp dgn kawan.. ( ekk..asal nak beli barang je dekat bukan Melayu)

Biarlah kita jgn mengikut tetapi jadilah sebagai contoh yg diikuti...

ok aku stop dulu..
Assalamualaikum,,,,,, maaf kalau terkasar bahasa, terusik minda, terguris jiwa...

p.s
Oh ya blog berasal dari Web Log. (Weblog)..maka jadilah "blog"

p.s II
Kawan aku ada kata: dah la Tanah Melayu tak dak, jadi Malaysia pastu jadi pulak 1Malaysia

4 comments:

  1. hi... terpanggil utk komen... boleh kan?

    bahasa: salah ke kalao kita gunakan medium seperti bahasa mereka?sbg cara utk mereka cepat paham.. tak kesahla guna ape pun.... janji mereka paham.... bahasa itu medium utk berhubung.. yg membolehkan arahan/penyataan difahami atau memahami(sender/receiver)--- budak masscomm mesti tau.. basic rules of communication.. so, xperla nk pakai camna pun.. selagi org leh phm sudah.. tak gituh?

    artist, maybe mereka mmg minat artist tu. n nk kawen ngn artis tu.. ape der hal kalo artis tu pun bujang lg ker? slh ker? artis pun manusia apa? hehhehehehe

    konsert, semua org berhak bergembira.. miskin ke kaya ker? jadi ape mslh nye kalo berhabis utk bergembira kadang2? bukan hari2 pun g konsert tu kan?

    pavillion, salah ek kalo nk g pavi hanye nk tgk wayang pasal hanya wayang yg boleh melayu bayar? sangat kesian.... rasanya patut tulis kat pintu depan pavillion.. hanye utk cina, india yg kaya2 sahaja.... melayu miskin tak boleh masuk, gituh? ape salahnye ek kalo nak merasa betapa gahnye shopping co yg baru nih, besar ya amat walaupun hanya mampu cuci mata? takkan nk gi pasar malam ajer untuk melayu miskin nih kot?, terasa i... sebab i pun tergolong dalam kelompok melayu miskin.... dan i da pernah masuk pavi, tp hanya sekali... tupun ade hal kt office emirates.

    maaf ye kalo terasa, kate nk cetus ilham secara ilmiah kan?

    ReplyDelete
  2. bahasa ,menunjukkan bangsa...
    sptutnya..kita lebih bngga dgn bngsa kita kan?

    ReplyDelete
  3. Cik/Encik/Puan/Anon..
    sebelum aku komen aku kena baca balik blog aku..apa yg aku dah tulis dan apa yang nak aku tulis.. jap yer...
    Bab pertuturan, aku bermaksud yang kita ni accomodative dlm berbahasa hinggakan berjumpa Bahasa Melayu dalam slang percakapan bahasa lain walaupun sepatutnya pada masa tu kita boleh sahaja guna bahasa Melayu seperti percakapan kita ( bukan bahasa baku yer..)

    Konsert..bergumbiralah... bukan hari-hari pun.oh tidak!


    Pavi... oh. sbb aku ulas, memang trend org kl kot.. atau org berada ( entahlah aku tak pasti). Kalau dah banyak duit kat bank (opsss adoii!!..jgn ketuk pala aku, bukan semua da)
    tak boleh sebut sampai habis. kalau Mercedes sebut Mers, Crocodile jd croc..Pavillion jd Pavi.. Macam tu ke atau juz tanak tulkis penuh..???

    Pavi, ( aku pun nak guna Pavi lah)Yang ni aku divert sikit kot. Aku may be wrong dalam membuatkan org lain paham... Bukan tak boleh pergi..uik ada ker aku ckp tak leh pergi. Cuma2 jgnlah terikut2 dgn org yg banyak duit kalau kita tak berduit. Berbelanjalah ikut keutamaan dan kemampuan.. lagi elok kurang sikit dari kemampuan..

    eh..dalam tulisan aku korang paham lain ke? entahlah aku pun tak paham..ngeeee

    ReplyDelete
  4. ralat: banyak nye typo dalam respon kat atas..harap paham yerr..

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...