Monday 3 September 2012

Ni kepala bapak hang., dan ni pula...

Assalamualaikum bloggers,readers..

Aku rasa terpanggil juga untuk menulis pasal cubaan menukar bendera Malaysia.
Persoalannya ialah adakah isu tukar bendera timbul?
Tak pernahku dengar Sang Saka Malaya. Kini baru ku dengar dan tahu wujudnya bendera tersebut.

Nama Saka sesuatu yang menggerunkan . Ye lah Saka namanya. Namun itulah makhluk yang berkibar di Dataran dan terus berkibar ceritanya di media dan blog.

Aku telah lama tak ke dataran sambut merdeka, err,, sebenarnya tak pernah ke dataran menyambut merdeka.

Dalam pada itu, bagi aku kemelut ini perlu dipahami secara tuntas dan penuh ilmiah.

Bagi aku, tak kisahlah nak bawa sepanduk apa pun pada hari merdeka waima hari biasa. Asalkan tak menghina org,bangsa, agama dan negara. Samada negara Malaysia atau negara lain. Negara kita kan bebas. Kalau aku berada di Dataran malam tu dan tengok bendera merah putih adalah bulan bintang aku tentu ingat persatuan apa pulak ni..

Persatuan atau pertubuhan mana? Itulah di benak aku. Ye lahkan tiap2 pertubuhan kan ada logo dan bendera. So kalau dua org makhluk ni nak bawa bendera mereka atau nama blog mereka apa salahnya. Tu saja isu dia.

Yang menjadi isu bagi aku ialah apabila membawa bendera negara lain. Tapi dah jadi biasa pulak. Contohnya world cup! Dok kibar dan arak bendera negara lain. Contoh kedua, bila Malaysia lawan team luar, dok kibar bendera kelab tu... Cam mana kira tu. Bukankah kat sini isunya lebih besar.

Tetapi...
Bila dak biasa jadi tak apa..

Hang kibarlah bendera MU..padahal dok lawan Malaysia.
Hampa kibarlah bendera Liverpool, padahal nak pitam Safee dok pulun..
Hampa kibar bendera Arsenal, bukan main sedih Farizal dok tepi gol..

Agaknya lah..

Pakai baju team yang hampa sokong ok lagi, tapi dok kibar team yang melawan Malaysia tu satu hal...

Berbalik kepada Sang Saka Malaya (SSM) ni..bagi aku:

1) kalau ada cubaan nak tukar bendera (kalau ada)..lupakanlah...
2) Kalau bendera tu diharamkan... tak payahlah usung sana sini..
3) Kalau tak ada isu, tak payah buat isu.Kalau yang bawa tu tak salah,dan tak suruh pun tukar bendera, tak de masalah lah
4) Kalau tak paham sejarah, kena buat research dulu...( dan aku pun tak mo tulis pepanjang sbb nak check fakta dulu..)




Catatan kedua berbunyi...

Ni kepala bapak kau, ni kepala bapak aku.....

Dululah kalau kecik-kecik, kalau nak gaduh atau nak ajak org bergaduh, amik benda apa-apa seperti kertas ke, daun ke, kemudian ckap ayat kat atas tu. Kemudian pijak.
Hangin satu badan bila kepala bapak dipijak!! Walaupun hanya andaian, kepala bapak dianadaikan di kertas atau daun tu. Mau bertumbuk sampai lebam!!

Sekarang gambar orang pulak dipijak!! Aku rasa pelik dan hairan apabila orang menghina orang sampai macam tu. Ade ke patut??? Cuba jawab sat....
Jadi nasihat aku, janganlah melampaui batas kalau nak tunjuk tanda tak bersetuju..

Bagi kita yang bertamaddun,, tak bersetuju bukan bererti membenci hingga pijak-pijak gambar. Jangan buti tuli main hentam keromo saja...

Seronok kah dok pijak gambar org????

Pikiaq lah sama....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...