Thursday 16 August 2012

Its a silent killer man....

"U kena ingat my story ni ok.."

"Pls take care of ur self. Remember that, its a silent killer.."
Bergenang air mata dia setelah bercerita kehilangan husband dia di usia 42 tahun.
Dia seorang doktor dan husband dia juga doktor. Meninggal sbb sakit jantung.

Uh!.. aku 41.

"Dan...Jangan skip ubat"
Adoi! MAcam selalu aku buat..

"Doc, kalau saya terlupa makan ubat malam boleh tak makan pepagi?" Tanya aku konon2 nak cover yang aku sengaja skip tadi.

"Nop. u kena ikut schedule. Medicine works when you are resting. Pls dont do that also. Ikut schedule ok.".. Nasihat dia lagi.
Mak aii!!.. tu la pepandai nak jadi doktor..

Ermm.. saya skip sebab nak reduce dos slowly.
"Nop. U only can reduce dos on our advice"
Damnn.. Triple warning ( or nasihat) by doctor!!!

Cerita dia:
" U tahu tak, my husband meninggal kat kerusi dentist. And he is a doctor u know...
He got collestrol. Hyper. Near 7. Taking medicine regularly. Very health- concious..
U jangan amik mudah ok. My husband age 42.

I tgh on the way to hospital. Dia kata dia sakit gigi. Breakfast pun tak boleh makan. Dia inform I, i advice pergilah kat tingkat atas ada dentist. Masa tu dia locum kat klinik..

Sesampai I kat hospital, dapat call he passed away. Masa doctor nak check gigi dia yang sakit. Memang kalau kalau ada heart attack dia tak sakit dada tau. ITS a silent killer. U akan rasa sakit kat bahu, tangan atau pun gigi. Its is call referred pain ( aku dgr macam tu bunyi dia, whether correct term tak pasti).

Thats why masa dia tengah check gigi terus collapse and passed away..."""

Macam nak menangis doktor tu cerita. Memang keluar air mata dia pun..She is Dr Suguna.

Aku jumpa Doktor tu tadi dah sebab sakit perut dan sekarang ni bercuti rehat la.. Rasa pening and dia check pressure. semua oklah ,,dan harap terus ok

... dan dia pun mula cerita.. pasal kolestrol dan heart attack dan sampailah cerita hubby dia meninggal, 4 years ago.

Ok Doc.. lesson learned!!!..

1. Jgn skip ubat.
2. Makan ikut jadual.
3.Regular check up
4. Excercise,Doa dan tawakkal.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...