Thursday 28 March 2013

Jalan-jalan Turki: Obelisk of Theodosius

Assalamualaikum bloggers and readers..

Sambung cerita lama. Jalan-jalan Turki.
Di sekitar SultanAhmet Square ( atau Medan Sultanahmet, atau nama sebelum Istanbul ditawan, "Hippodrome of Constantinople" )Terdapat satu monumen yang didatangkan dari Mesir ribuan tahun dahulu. Namanya Obbelisk of Theodosius, yang merupakan satu ukiran batu bersegi empat.

Sejarahnya ia diambil dari kuil/temple Firaun di Mesir dan telah dibawa ke Turki pada pemerintahan Empayar Byzantine.

Obelisk of Theodosius adalah obelisk Mesir purba dari zaman Firaun bernama Tutmose III dan di pasangkan semula/didirikan semula di Turki oleh Maharaja Roman iaitu Thodosis I pada kurun ke-4.

Asalnya obelisk ini dibina oleh Firaun Tutmoses III 1400 BC 9 lebih kurang 3000 tahun dahulu di kuil Karnak. Maharaja Roman, Constantius II yang memerintah pada tahun 337-361 AD telah membawanya melalui Sungai  Nil ke Iskandariah, Mesir sempena sambutan pemerintahan empayarnya ke 20 tahun,

Kemudian Maharaja roman bernama Theodosius memindahkan ke Constantinapole ( sekarang Istanbul) pada tahun 390.






WIKIPEDIA: 
An obelisk (from Greek ὀβελίσκος - obeliskos,[1] diminutive of ὀβελός - obelos, "spit, nail, pointed pillar"[2]) is a tall, four-sided, narrow tapering monument which ends in a pyramid-like shape at the top. Like Egyptian pyramids, whose shape is thought to be representative of the descending rays of the sun, an obelisk is said to resemble a petrified ray of the sun-disk. A pair of obelisks usually stood in front of a pylon. Ancient obelisks were often monolithic, whereas most modern obelisks are made of several stones and can have interior spaces.



Berkaitan:

1. Jalan-jalan Turki : Yenicamii
2.Jalan Jalan Turki :Masjid Biru 
3.Jalan Jalan Turki : Sebelum ke Sultanahmet 

5 comments:

  1. somehow saya minat cerita2 tentang zaman mesir purba..bila ada documentary di tv saya suka tengok. :-)

    ReplyDelete
  2. thanks for the info.. teringin sangat nak pergi ke turki.. belum rezeki lagi

    ReplyDelete
  3. Bila tengok kesan peninggalan yang zaman dedulu cam monumen ni, rasa cam mereka ni ada peralatan yang far too canggih berbanding peralatan yang ada di zaman moden kita ini.

    ReplyDelete
  4. wahhh.sgt cantik tempat nya. harap ada rezeki nak ke sana nnt

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...