Wednesday 15 June 2022

Aku dituduh scammer!!!

Assalamualaikum bloggers and readers..

Tit  tit… masuk mesej .

(Bunyi message macam tu kot..ok tak penting bunyi macam mana)


Soalan yang ditanya:

"Ada kosong tak 16.7.22."

 

Aku pun jawab salam dan mintak maaf sebab lambat balas. Sbb agak sibuk today

“Ya masih ada”

 

Lepas tu dia mintak detail and pic.

Aku pun bagi lah gambar homestay kat Kedah .

Ye lah, bila keluar number ni xxx4546 tanya homestay, automatic aku ingat homestay Kedah yang ke-2.

 

Memang aku ada dua number. 

Satu untuk homestay Kedah plus kat KL (1)

Satu untuk homestay Kedah (2)

So aku akan tau lah dia tanya unit yang mana.

Macam senang nak control lah kan.

 

Ok, berbalik kepada tadi, aku pun bagi detail dengan gambar apa yang ada.

Tetiba dia balas macam ni

“ Nak saya report polis ke..awak ni scammer kan”

 Korang rase macam mana??

Aku kaget jap dapat tuduhan mana ni. Sebab terkejut pun ada, ye lah kita ni jujur tetapi dituduh macam tu.. cewah. Terpempan kejap.

 

Aku jawab seperti dalam screen shot. Terus suruh report. Ye lah apa lak kata nak report-report terus ni..Wohahahah. Benda boleh bincang buat apa report. TAk jelas aku boleh jelaskan

Atau dia nak gempaq nak report. Report je lah.

 


Kemudian dia bagi gambar-gambar homestay kat KL.

OOOoo patut dia konfius.

Now aku paham kenapa dia nak report polis. Dan tuduh aku scammer.Wohahahha

 

Lama berwasap juga sebab aku nak jelaskan yg dia konfius. Taknak lah dia konfius.Ye lah. 

Memang betol kot dia konfius sbb dia tengok dalam internet gambar lain. Dalam wasap aku hantar gambar lain.

Aku jelaskan aku ada 3 homestay, 2 di Kedah, satu kat KL.

Yang Kedah tu kalau dia kata fb dan dia wasap guna nombor 019XXXX4546 memang aku terus anggap dia tanya yang Kedah punya. 


Dia kata dia confius lagi ..


Aku yang last-last confius apa yang dia confius sebenarnya.

Aku bagi link Airbnb. (Utk dia sahkan seperti gambar yg dia mesej, nak kata memang aku punya juga)

Aku bagi link fb homestay-homestay di Kedah.

 (*Memang kat Kedah aku guna medium fb)

*Kat KL aku guna medium Airbnb.

So aku bagi link fb aku juga.

Aku bagi link blog ni juga..Wohahahha..kot dia nak follow ke apa ke.

 

Last-last senyap.

Now aku terpikir.  

Jeng jeng jeng..

Adakah dia yang scammer??

Ada link semua homestay aku??

Nanti dia nak scam orang lain??

Ada link fb aku??

Ada link blog aku?

So dia boleh convince orang lain.

 

Argggh sudah!!! Aku pulak jem.


Tapi yang penting kita jujur dan harap dia betol2 kofius dan tak mau terkena.

So guys berhati-hati dengan scammer…

Manusia ni memacam, hati baik ka, hati busuk ka kita tak pernah tau.

Just sangka baik.

In  Allah we trust, but lock your car..

Maksudnya jangan menyerah semata2..'

kena ada ...Usaha, serta doa dan yakinlah kepada Allah yang memberi segalanya.


4 comments:

  1. eh..eh...sukati je dia nak report bagai...patut tak yah bagi link tu semua..kita x tau kan hati orang..ntah2 dia yang scammer...

    ReplyDelete
  2. laaaa yang orang tu pun, awat la tak tanya dl homestay kat mana dia nak stay.. dah orang baca pun jadi konpius hhaha...
    tapi bahaya juga kan sbb dah bg details semua sekali dia plak yang senyap...

    ReplyDelete
  3. Mcm2 la sekrg ni kan
    kena hati2

    ReplyDelete
  4. aduuu la, kalau scammer tak adanya nak bagi link tu benda yang betul. dia kena buat research dulu huhu.

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...