Wednesday 1 April 2020

Corona virus tak salah....

Assalamualaikum bloggers and readers. Panjang sikit catatan aku kali ini. Sebelum korang baca, aku nak bagi  tau aku ni bukan virologist, doctor ka apa. Bahasa atau term aku gunakan mungkin silap tapi aku tulis sebagai layman dan apa yang aku paham.

 


Corona Virus tak salah. Ianya tak pernah menyerang manusia. Dia bukannya harimau atau buaya atau gajah yang mengamuk. Ianya bukanlah sejenis haiwan yang memakan manusia. Tidak!
Tidak sama sekali!

Dan dia tak pernah berdendam dengan manusia. Ia tak menggangu sesiapa pun. Ia hanya ingin hidup. Survival of species!

Dan dia ialah makhluk yang memerlukan perumah. Namun dia tak terbang cari perumah. Bila dia melekat atau terlekat pada sesuatu objek , dia kan masuk berlindung dalam perumah tersebut. Kalau ia melekat kepada objek yang bukan sel hidup, ia kan mati. Simple kitaran hidup dia. Kalau dia melekat dalam sel hidup, dia merasa lega ( mungkin happy giler,dan duduklah dia disitu dan membiaklah… atau sel selnya  membuat replikasi.

Dan  tempat di mana dia menumpang berteduh ada juga sistem pertahanan untuk halang dia berteduh di situ. Sel perumah tersebut tak akan berikan pendatang asing datang dan berkembang biak di situ secara senang lenang. Nanti  sel asal akan ada kekangan sumber dan  mungkin menyebabkan perumah tersebut menderita, seterusnya mati (dan sel-sel asal akan mati.)

 Jadi, sistem imun perumah dan antibodi akan bergaduh ataupun berperang  dengan virus yang baru datang tersebut (Corona) . Ia adalah normal dalam kehidupan. Masing-masing diciptakan Allah dengan peranan memasing. Sistem pertahanan badan akan bertahan.

Mana ada virus dapat "passport" dan kebenaran untuk masuk perumah.( Jangan baca seperti pembaris ya)

Bila melekat dia masuk. Itu adalah lumrah semulajadi ( dibaca lumrah ciptaan Allah). Sel dan antibodi dan system imunisasi akan mencetuskan mekanisma untuk menentang habis-habisan pencerobohan dari virus tersebut.

Virus pula ada sistem dan senjata memasing. Malangnya bagi sel perumah ( iaitu tubuh badan manusia), makhluk yang datang ni adalah sejenis “novel” virus . Batallion pertahanan badan tak pernah jumpa musuh sebegini sebelum ni. Buat rujukan dan manual lama-lama pun tak jumpa kaedah untuk menentang virus Corona ni. 
Tak jumpa kelemahan virus ni, jadi macam mana nak  hapuskan. 

Jumpa atau tak jumpa kelemahan, sistem pertahanan badan tak akan duduk diam-diam .  Lawan tetap lawan. Saya ulanggg!


Kerana apa?

Kerana itu lah tugasannya. Ia diciptakan oleh Allah sebagai antibodi manusia dan akan melawan segala virus. Lawan.!!!

Tembak lah mengguna enzim dan apa saja senjata yang ada. Ada yang menang, bagi sesetengah perumah, ada yang kalah. 

Adat berperang tanpa senjata ampuh. Mungkin tembak kena dengan apa yang ada, mungkin tembak tak kena.

Bila perumah kalah dan mudarat dan seterusnya mati, sel dan virus pun hilang tempat berteduh. Virus sebenarnya tak nak perumah musnah, sebab dia sendiri akan mati. 

Dia hanya ingin menumpang teduh sebab virus memerlukan protein dari perumah. Tiada perumah tiadalah virus, jadi kemandirian virus tu tiada.

Ada tempat atau haiwan di mana virus ni boleh hidup tanpa mengganggu atau memudaratkan perumah iaitu dalam sel di dalam tubuh kelawar ( setakat ini andaian para cendikiawan adalah kelawar). 

Mungkin tak semua kelawar. Ada kelawar yang  tak jadi perumah, mungkin. Manalah aku tau semua..wohahahaha

Dan sejak diciptakan virus ini berada dan boleh bergumbira dalam dalam kelawar. 

Happily ever after.

Virus ni tak kacau kelawar, tak ganggu system imunisasi kelawar  dan juga  tak kacau sesiapa antara manusia. 

Berpindah randah antara kelawar ke kelawar dan semuanya tenang. Kelawar sihat ja. Kenapa? Memang dicipta begitu !! Kelawar boleh menerima virus Corona.

Mungkin tak semua kelawar ada membawa virus ni, jangan la korang dok buat misi untuk hapuskan kelawar pulak.

Namun makhluk kelawar antara binatang yang boleh  hidup secara simbiosis dengan virus corona. Ecosistem depa mungkin memerlukan satu sama. Tak dak sapa dok kacau. Sejak berkurun lamanya.

Tiba-tiba…

Pada suatu masa dalam bulan Disember 2019, manusia memakan kelawar. Opps.. jenis manusia makan kelawar ni bukanlah  merupakan perkara baru.

Tapi sebenarnya larangan makan kelawar sejak  dari dulu lagi. Ada jenis-jenis yang Allah larang makan, sebab yang halal banyakkkk lagi.  Tahulah kan, jenis yang tak dengar cakap atau….

Depa makan dan makan. Ada yang dimasak ,ada yang mentah binatang-bnatang yang terlarang ni Contohnya ular. Ada yang potong dan ambil darah sahaja, teguk, dibilas dengan minuman, entah2 arak. Contohnya,,,aku agak saja sebab dok tengok documentary dan cerita-cerita kat tv.

Nampak gaya macam tak sedap tapi dengan control machonya buat juga ( minum juga darah ular) sebab exotic konon. Ok itu contoh. Ular.

Kelawar ni, aku tak tau macam mana depa makan. Goreng kot,ke masak lemak..asam pedas
 aku tak mau tahulah!!

Yang aku tahu depa ni manusia yang jenis makan kelawar . Siapa “depa” ni?? Ermm satu dunia dah tahu.

Depa-depa ni adalah manusia yang jenis  lecturer aku kata:

”Depa ni semua yang terbang depa makan kecuali kapalterbang dan helicopter”
“Depa ni semua yang ada kaki depa makan kecuali meja dan kerusi ."

( dan juga manusia kot,; manusia ni aku tambah. Tak tahu lah kalau boleh, manusia pun depa nak try). Na’uzubillah!

Tetapi kenapa baru muncul virus ni.??


Teori 2 sen aku:

Bila kelawar-kelawar  ni  dimakan. Dah habis banyak  pun kelawar depa makan dari dulu . Tangkap lagi dan lagi dan tetiba tertangkap kelawar yang ada virus ni.

 Atau pun memang dok tangkap yang ada virus ni. Cuma sebelum ni cara masaknya betul dan mungkin menyebabkan  virus mati. Tapi nak jadi sebab, ada satu hari,  dalam bulan Disember, tragedy Disember, ada virus Corona ni masih hidup dan masuk ketubuh manusia. Dan seperti coretan aku di atas, virus ni nak terus hidup , maka ber”replikasi”lah dalam tuan “depa” ni. Depa yang berada di Wuhan…

Dan bermulalah penghijrahan virus corona ni dari kelawar ke dalam perumah yang baru…aitu manusia dari US sampailah ke Uganda, dari Italy hinggalah ke India. Singapura ke Spain ,, senang cerita, seantero dunia.
Apa yang berlaku hari ni dan masih berlaku adalah disebabkan manusia itu sendiri dan bukanlah salah virus ini. Dia tak akan menyerang, dia tidak akan melompat keluar dari tubuh orang lain dengan sendirinya seperti “alien”  yang muka ganas giler dan masuk ke dalam orang lain.
Bukan begitu…

Ianya terjadi oleh kerana silap manusia, sesetengah manusia,  ..manusia yang rakus bernafsu nak makan apa sahaja,
maka seluruh dunia terkena tempiasnya.
Dan harga yang perlu dibayar adalah sangat tinggi.

Sedarlah sesungguhnya banyak kemusnahan di dunia ini adalah disebabkan oleh tangan-tangan manusia sendiri. Dan kemusnahan akan terus berlaku.



Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?
"Ayat dari Surah Ar-Rahman"


Oleh itu, layakkah kita nak salahkan mahkluk lain ???


2 comments:

  1. Survival of species! - Setujuuuuuuu

    ReplyDelete
  2. terbukak mata baca entry ni..love this kind of writing and sharing. seronok baca macam baca komik pulak.. menarik! Walau penah baca sebelum ni tapi kali ni best sangat gaya penulisannya. Keep it up. Thumbs up!

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...