Thursday 2 April 2020

Apa korang buat masa PKP?


Ceritaku , sebab aku pergi kerja demi untuk Malaysia:

Aku memandu macam biasa. Nak kena tahan dengan dia ni  atau tak ni.

Hari tu aku lalu lorong sebelah kiri, tengok macam kosong saja laluan tu. Cuma ada sebuah kereta ja yang ikut situ. Berdesup dia ikut situ .

 Aku pun follow. Sebab situ kosong.  Aku ni kinda not following the crowd.

Contohnya, Macam kat pondok tol. Aku hairan kekadang satu lorong tu 5 bijik kereta dok queue .Ni ejaan Q yang betol, punya lah pelik kan Bahasa Enggeris ni. E U E u dok ulang buat apa..Cess.. Baik BM senang..wohahahah

Ok kat mana aku.?

Ohh. kan.. kekadang orang main follow sahaja apa kat depan . Padahal tool booth sebelah tu kosong sahaja.  Kita kena lah alert dan perati. Jangan main follow sahaja.

Macam la kedai makan. Kalau ada org lain ramai Q, kita pun abaikan kedai lain.

Kalau ada wanita bertudung makan di restoran, kita pun anggap halal. Masuk juga.

Kalau ada wanita Indon bertudung serve, pun kita ingat kedai tu halal dan toyyib. Jangan ko...maybe dia di hire oleh kedai yang halalnya diragui..

Ada gantung ayat Quran. Pun assume halal.
 Padahal mungkin non-muslim take over kedai India Muslim tapi tak turunkan semua perhiasan. Sebabnya..jelas kan.
Perangai orang kita.

Tak boleh macam tu!! Kena pastikan dulu..

Kat mana aku ( lagi sekali).

Ok, masa roadblock, aku disebabkan aku lah kan. Mana mau ingat normal konvensyen.

Dah tak dak notis apa, aku pun lalu lah lorong yang kosong, dari Q dengan berpuluh kereta lain.

Sampai je, polis tahan. Alah nak risau apa , semua surat kebenaran dari ofis ada.

“Encik bertugas hospital mana” Abam polis tanya.

Ada rupa doctor ke aku ni. Gaya mungkin ada.. Woahahahaha. Rupa idak le.

“ Err , tak. Saya dari ofis nak balik”

“ Encik, ni laluan frontliners sahaja, Patutnya encik ikut sana, tapi tak pelah”

“Ok terima kasih. Jaga diri encik” jawab aku.

Aku nak je peringat dia pakai dan salin mask tu selalu. Basuh tangan selalu dan jarakkan dengan pemandu, tapi dah aku bukan doktor, aku pun berlalu je lah. lagi pun hero hero kita ni pasti lagi arif.
Untung juga dapat lalu dengan cepat.

Ok, balik kepada ayat di atas sekali..( aku copy sat..)

Aku memandu macam biasa. Nak kena tahan atau tak ni.?

Kereta dihadapan lepas dibiarkan pergi tanpa soal jawab.

Polis tu angkat tangan. Aku berenti.

Dia suruh buka tingkap. Aku bagi tanda isyarat sekejap. 

Tunjuk topeng muka kat sebelah . Nak pakai.

Aku capai topeng N95. Sarung ke muka. Dan buka tingkap.

“Encik, ada eksiden ke kat belakang”
Lah tanya tu pulak.. aku ingat ni Abam polis yang sama kot yg tahan aku ikut laluan salah semalam.

“ Ya ada. Kat sebaris Starbuck, Petronas sebelah kanan tu”

“Teruk ke, Kereta Vios kan” Polis ni dah macam ada info ni. 

Dia tanya lagi., mungkin nak mulakan soklan lain. Atau saja nak bermesra dengan awam ni.

Polis dan masyarakat berpisah tiada>

“ Vios kot, kelabu. Saya kereta-kereta ni saya bukan kenal sangat..”

Ok ok. Boleh Jalan.
Terima kasih.

Aku nak je peringat dia suruh pakai dan salin mask tu selalu . Basuh tangan selalu dan jarakkan dengan pemandu, tapi dah aku bukan doktor, aku pun berlalu je lah.
Ya aku copy yang di atas juga.. Suka ati lah. Aku punya blog

Eh, thanks ya korang membaca sambil tergolek gelantang kat rumah.!! Sedar-sedarlah dah malam kan. 

Apa yang dihabiskan sepanjang PKP ni..ermm. Habis membaca blog ni?Hahaha..

. bagus,

Habis baca buku ..bagus.
Habis baca AlQuran lagi bagus.

Jangan dok habiskan semua makanan udah lah ye..

Choww…

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...