Monday 3 January 2011

I lost may be.. but not without fight

Aku nak tulis pasal bola pun ada tapi biarlah dulu. Ramai tengah demam bola. Chelsea seri lagi. MU menang. Ars menang. Macam tu juga Mcity. Malaysia masih menang lagi Piala AFF, sehinggalah edisi depan.

Kali ni aku nak tulis pasal Kong Mee. Kong Mee ialah kedai tile. Banyak juga cawangan dia. Macam ni lah dia orang berniaga. Sekurang-kurangnya kat aku.

Aku beli tile bulan 11 haritu. Nak tukar tile bilik air. Semuanya ok masa beli tu. Layan bukan main baik ja. Beli tak banyak pun. Bukan borong macam developer. Masa beli tu aku tanya la kalau ada lebih boleh pulangkan tak. Staf dia kata boleh. jgn risau. kami amik balik harga sama..

Kalau sekeping dua tu malas aku nak pulangkan. Kot2 la lebih sampai puluh-puluh. Masa beli duduk la mintak staf kedai tu estimate jumlah tile. Semua 3 warna. Ala nak buat yang ada corak sikit bilik air aku. Ok semua done dan dia pun hantar la beberapa hari lepas tu. Dalam proses nak buat tu ada la yg warna brown tak cukup, yg cream tu mungkin lebih. Tapi tanak la pulangkan sebelum semua siap. Wifey pergi belikan la kebetulan dia nak pergi bank and code warna dan price dah ada. Hanya pergi beli dan bawa balik.

Lepas siap ada la lebih dalam 80 keping. Ini part yg menarik....

Aku pun bawa lah tile untuk pulang dan refund. Sampai saja kat kaunter aku cakap nak return tile. Muka yg ceria ingat aku nak beli terus buat-buat tak layan.Siap angkat telifon bagai. Aku mula la sense sumthing. Cilakak betul. Aku sabar lagi. diorang ten dari tengok aku layan tak layan.
Aku agak hilang sabar dan sound cepatlah nak return ni. Baru lah dia walkie talkie kat bangla suruh angkat dari kereta aku. Masa tu bos dia mintak resit. Dia cakap "U tau biasanya kita tak bagi return tau, tahun ni saja lebih kurang RM500,000 return saja tau"

Aku explain kat dia masa beli staf dia kata boleh return. Siap tunjuk kat resit good sale not returnable. Arghh persetan apa tulis kat resit . Aku bukan first time beli tile.

Aku boring ni. Masa tu bangla tu dah sampai. Aku suruh dia ambil je lah pulangan aku dan refund je la. Banyak cerita pulak.
Aku dah tak pedulik dah jumlah aku nak return tu, malas aku nak kira. Kalau tak return pun aku nak buat apa. Lagi pun normal trade ni boleh return kalau tak habis.
Dalam kira banyak songeh lagi tokey kedai ni. Ada satu stack tu nak nak kira separuh sbb dah rendam.tak ada cacat cela pun tile tu.. Macam macam betul Cina ni.. Ha kan dah keluar kaum ... Okla okla. aku terima la nak kira half pun ok la.. Kalau dia tak nak amik pun aku mugkin hempok kat situ bagi pecah..hahaha. Puas hati..

Ni best lagi ni perangai tokey ni.. Dia kata dia nak potong 10% dari harga aku beli. Wah wah ada saja. Aku ckp masa beli ari tu kata kalau pulangkan dapat harga sama. Dia kata sapa kata. Aku cakap la staff dia. Masa masuk budak tu pun kebetulan ada. Dia cakap bahasa Cina dgn budak tu. Tetiba wujud perkataan handling charges 10%. walawoi hendling charges pulak! Term baru wujud nih!! Lawak betul... Tapi dalm pada tu muka budak pucat je. Aku rasa dia terpaksa create charges ni. Pada hal tak ada pun..Aku pun fire la budak ni kata masa beli tu gitu gini... nak return harga sama jugak.... Dia berdiri macm kena interogate ja. Salah cakap bos dia mesti marah. Aku pulak duk sound dia. Ni part yang paling best. Aku tanya dia directly , U masa u jual hari tu, u cakap kalau return tak ada caj apa apa kan. Dapat harga sama kan. u cakap betul betul, i nak dengar"
Dia dalam keadaan panic sambil jeling bos dia cakap '' Aaa ada.. hand de ling charge"

Ok thats all i nak dengar.

Aku sound dia...." U memang penipu. This how u do bussiness. Ok give me whatever u own me... "aku cakap depan2 muka dia..

Aku amik duit aku dan aku blah..... Aku puas!

I lost maybe.. But i go down fighting! !!!

Remember this shop /..Kong Mee Trading. Kalau tak stand up memang kena kong..
Just behind binary uni college..Puchong

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...