Friday 2 November 2018

Indonesia dan musibah: Takziah untuk mereka

Assalamualaikum bloggers and readers..


Hatiku pilu memikirkan bagaimana jiran kita, Indonesia ditimpa musibah bergilir ganti. Walaupun kekadang sikap segelintir rakyatnya menyalahkan Malaysia dalam banyak hal, sehingga berantakan ( membakar bendera dan sbg nya)  di Kedutaan Malaysia di Jakarta membuat kan aku kaget, aku tetap simpati dan berasakan apa yang mereka rasa.

Pilu bila Palu dipalu oleh gempa dan tsunami, nanum ketika itu aku fikirkan tiada perlu catatan dicoretkan. Bayak berita di media sosial bergilir masuk dalam wasap dan facebook.

 Namun terhempasnya pesawat Lion membuat aku terdetik untuk menulis.

Sebab, aku ni agak fobia menaiki kapalterbang. Kalau ada pilihan aku cuba elak. 

dan aku ikuti setiap tragedi pesawat terhempas. Antara documentari aku minati ialah Air Crash Investigation..

Kejadian ini mungkin disebabkan Pitot tube yang mengalami kerosakan. Sejenis devise yang menyukat kelajuan udara ( air and liquid elocity. Apabila alat ini gagal berfungsi, pilot hilang punca dalam mengendali pesawat. Dan kemungkinan pilot meningkatkan kelajuan sehingga enjin stalled (hilang kuasa), atau pun jika pesawat terlalu perlahan, graviti akan menarik dan pesawat menjunam.

Pernah berlaku kepada France Air dari amerika latin ( Brazail kalau tak salah) yang jatuh ke laut. Akibat Pitot tube dilitupi ais beku dek suhu yg melampau.. hingga bacaan jadi "weng".

Salam takziah kepada semua mangsa , gempa, tsunami dan tragedi Lion Air. 
Moga roh mereka diampuni dan dirahmati Allah..

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...