Thursday, 27 April 2017

Sembang anak dan abah

Assalamualaikum bloggers and readers..

Bersua kembali..




Danish hari semalam, terjah masuk bilik.

"Nak tanya la abah " sambil meniarap selamba atas katil.

"Nak tanya apa"

" Kan abah kan , kita kan nabi adam, dah pandai buat rumah semua tapi tadi cikgu kata ada orang neolitik yang tak de rumah, duduk dalam gua, mcam mana tu abah" terus bertubi-tubi dia tanya
"
Bukankah manusia dan asal dari nabi Adam dan dah pandai semua tu" tambah Danish

Ok. Jap ea..aku kalau jawab terus susah dia nak paham. Tenang jap.
Hahaha. Sebenarnya tak tersangka soklan cenggini maghrib maghrib ni.

" Ok macam ni. Danish kita dari nabi Adam kan. Abah mama kakak abang dan adik semua dari Nabi Adam, Betul kan"

" Manusia Neolitik ke apa apa tik lagi tu dari monyet asalnya kan, cikgu cakap kan"

"Kita dari monyet ke abah " Termangu  dia.

Kita dari Nabi Adam.
Yang percaya manusia dari monyet tu maknanya mereka tu asalnya tok nenek depa adalah monyet.
Biarkan mereka Danish. Bayangkan kalau monyet berevolusi jadi manusia, kenapa ada monyet monyet dan kera dan gorilla lagi. Patutnya semua dah bertukar,.
Entah2 ada monyet dulu dah jadi Doreamon, tapi tak de pulak. Semua monyet sama saja dari dulu. Sebut A pun tak pandai Danish

Jadi biarkan mereka dengan teori mereka. Sebab mereka tak percaya Tuhan yang jadikan kita.

Kita tak.
Kita dari nabi Adam.

"Ok dah. Sekarang Danish kena bertukar tau."

Hah, bertukar??Panik Danish

Bertukar jadi orang yang tak bijak kepada bijak.
Orang yang malas solat kepada yang rajin.

Ok dah .. g mandi.

1 comment:

  1. explanation yang mudah difahami oleh si anak. =)

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...