Friday 23 September 2016

Aper oi oi..??!!! Ingat orang tak ade nama ke???


"Oi ke sini jap engkau"
"Oi pekak ke"
" Oi! Kau lah. Jep"

Panggil lah Jep. Aku kan ader nama!

tu cerita kawan aku

"Kuang ajar kan kalau di panggil Oi.."  kawan aku ,Jep, tak puas hati ada org bahasakan dan panggil dia oi,,,
Tu luahan dia kat aku.Hampir kepada bIaDAp perbuatan itu katanya. Sib baik tak gaduh...sabaq sabaq Jepp

SoO aku pun tak tau lah nak tulis ke dak,,

Biadap tak kalau aku memblog pasal orang yang biadap???

Tapi aku nak bagitau juga la isi hatiku

Kalau orang yang hidup kita kena hormat. Makanya orang yang telah meninggal lagilah kita perlu hormati.

Itulah hakikat berkongsi budaya, memahami dan dipahami.
Bukan disini sahaja malah di mana-mana di dunia ini.

JAdinya biadap tak kalau aku nak menegur orang yang biadap?

Atau terdapat  sesuatu cabang( area) atau bidang dimana kita dibolehkan tak beradab? Contohnya politik ..?
Adakah selagi ketidakberadaban itu menguntungkan politik sendiri., dibolehkan?
 Tak ada kan... semua mesti beradap. Dalam apa keadaan pun mesti beradap


Apapun, kena diingat bahawa adab adalah nilai atau "value" seseorang. Ianya ditanam (embedded)  dalam jati diri sejak lahir.. Melalui pemikiran, sudutpandang dan didikan.hnggalah tua bangka!!

Jadi , sebagai natijahnyah,, jadilah orang yang beradap dan "refrain"lah dari menyatakan sesuatu yang kurang ajar..

So till next topic.. ADIOS!!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...