Agak kelakar tetapi menyulitkan… Dan ianya menunjukkan level of service di Malaysia. Menarik juga peristiwa ni..
Dalam coretan kali ini..ada perkataan “tapi” lagi..
Bukan cerita hantu kat hotel (link), tetapi ketika hantar
kereta servis.
Waktu lunch semalam pi hantaq kereta. Nak tinggal untuk service.
Sebelum tu service center ni buatkan appointment dan
peringatkan. Bagus..aku pun lupa sebab tak drive sangat. Ye lah PKP kan.
So lebih kurang 12.30 sampailah. Dekat ja dengan rumah. Dalam
20 minit perjalanan..
Aku terus ke kaunter, scan dan check suhu.
Setelah check buku rekod kat depan entrance, rekod menunjukkan
dah ada set appointment. Cantikk..
Sesampainya ke kaunter, buku service pun diserahkan.
Service advisor pun tengok,
“Oh encik, first service kan”
“Ya” sambil berdiri tepi kaunter dan ber s.o.p penjarakkan social.
“Jap ye” sambil dia ambik detail dan belek2 buku..
“Encik. Untuk service pertama memang dapat free service
tetapi..”
Wahh.. perkataan” tetapi” muncul kembali.
Apakah tetapi ni untuk apa pula. Teringat tetapi kat hotel
shore tempohari hahahaha.
“Tetapi… system kami down”
Dia sambung lagi :”Sistem SAP. Satu Malaysia P****** down“
Ok system S.A.P satu msia. Ada kaitan kah..?
Sebelum aku cakap..”so”..
dia sambung:,” Jadi
tak boleh check encik dapat free service ke tak.”
Aku “pause” biar dia
habiskan apa solusi dia nak bagi.. jeng jeng jeng..
Dia sambung cenggini:”Jadi encik kena bayar dulu kemudian
bila system ok dan kita check encik entitled untuk free service, kita refund.”
Ermm.. sound legit kan..
“Jumlahnya RM243.00” sambil tulis kat kertas contengan dia.
Setelah sekian lama pause, sejak tadi aku mempersediakan diri, untuk mendengar sambungan
“tetapi” dia tadi, aku pun jawab.
“Tetapi, (guna tapi juga tu) memang dah clear kan packacge
dia free kan.”
Ye encik, Cuma kami tak boleh check. X50 ni ada yang tak
dapat ada yang dapat. Hanya 30,000 booking pertama saja dapat”
Ermm itu satu statement! Ok fair la kan. Ada yang dapat ,ada
yang tak dapat free service. Logik logic.
Aku menlogik kan pendapat aku kat dia>Oh ya ka. Hermm
“Cik sorry, gini lsh kalau first 30,000 booking, sure saya entitled
sebab book first day soft launch.” Cuba menrasionalkan hujah bagi dia paham dan jelas yang benda ni tak
dak isu pun.
Maybe dalam 3 atau 4 ribu kot kalau yang booking awal masa
tu.
“Yang keduanya takkan dah deliver 30,000 kereta. Kan ada
issue production..rasanya baru 5 atau 6k kot keluat. Ok lah the most 10k atau
20k, still sure saya dalam jumlah yang layak.’
Dia diam. Berfikir apa la dia nak jawab kot. “Kalau macam tu
encik tak perlu service lagi la hari ni. Balik dulu lepas tu kita check dulu
layak ke tak”
Aduyai…
“ Cik, kalau macam ni solution kenapa masa cik call nak
suruh saya dating service ,tak habaq kata ada issue ni, ni dah datang musim2
PKP ni, suh saya balik . Patut inform
awal la kata kalau on saya kena bayar dulu atau, tak payah datang lagi.”
Ni masa dah terbazir.
Dan menariknya (sebenarnya melecehkan), penyelesaiannya
customer yang ke suffer.
Aku membalas macam ni walaupun aku tau cara kerja company Malaysia
tak akan terima:
“Apakata saya teruskan service dahulu dan kalau you check system
(nanti bila system dah ok ), kena bayar, saya buat payment. Terbalik. Dari you
mintak payment kat I, you service dulu then I bayar kalau kena. Saya rasa saya
tak perlu balik kot dan datang balik untuk benda yang sama. Kang amik masa
lagi.
Problem system you all customer yg kena . Tak patut kan..”
Saja test,,
Dia diam seketika :”Tak boleh macam tu. Encik kena bayar
dulu.”
Aku pun agak memang tak dak cara lain. AKu boleh je bayar.
Cuma aku nak tengok kaedah penyelesaiannya. Aku keluarkan
credit card.
“Tapi encik, kena bayar cash.”
Pulak!!. Aku diam. Malas nak layan. Tengok reaksi dia.
Dalam wallet mana ada
cash, tak reti buh duit banyak dlm wallet kalau tak plan beli apa2 . Dan aku
tak mau ke bank semata nak entertain masalah dia ni
Dia call admin. Bla bla..
Ok boleh encik credit card. Nanti kita refund setelah kitab
oleh check.
Aku confident akaa ada refund. Kalau kena caj jugak, memang
nak kena….harap tak lah bat hal lagi.
Takpa lah kita bertolak ansur, Cuma aku habaq kat dia,
sepatutnya customer tak perlu dissusahkan atas masalah system korang. Dan sah-sah
masa marketing nak jual dulu kata free service. Asyik asyik customer kena
dahulukan la, korang amik duit. Then refund.
Patut sebaliknya. Layan la as per package. Kalau kena caj,
tanggung la. Ala bukan kah macam tu, customer first! Ye tak.
Dah la tu. Itulah ceritanya. Kebanyakkan cara kita, syarikat
kita. Budaya service kit ani kena improve.
Tak mau susah sikit. Nak susahkan customer. Masa customer.
Duit minyak customer suruh pi mai pi mai. Padahal depa yang salah.
Nak amik duit dulu. Tak percaya kat customer.
So kita tunggu berapa
hari nak refund. Entah2 kena bersilat pulak.huhuhu
ReplyDeleteشركة تنظيف بصفوى
شركة تنظيف كنب ومجالس بالهفوف
شركة تنظيف شقق بسيهات
شركة تنظيف موكيت وسجاد بالهفوف