Pages

Thursday 5 May 2011

Kursus, pantun dan bank punya cerdik

Ok selesai kursus 3 hari. Org dok kalut dgn ISO kita dok pi kursus. Esok kena pulun review semua balik sebelum diodit.

Six Sigma nama kursus. Aku bukan main lama kenal Six Sigma. Kenal sikit-sikit saja lah. Sejak 2002 2003 lagi aku dok follow and membaca tentang six sigma ni, tapi tak dak la kursus formal macam ni. Anyway it is a good approach to quality. Akhirnya aku ada value added dalam module ataupun kaedah Six Sigma ni.

Oh ya masa pantun quality dolu-dulo ( eh aku ada masuk pantun la..tak caya???.. jadi naib johan tu), aku ada bantai bagi soklan pasal six sigma kat opponent aku,, tapi jawapannya menepis la. Aku rasa aku kalah sebb supporter dari dept aku kurang kot. Sangat2 kurang... Ok ok , sentimen aside, maybe there are good but sumtime u do really need a morale support...( uh..rintihan org dapat tempat kedua)

Dept musuh aku, main hentam jawab ja, supporter depa tepuk naik rak..
hermmm, tak apa lah, " i did my part" .

Aku masuk medan dan bertarung..thats me. Just mengharap sokongan shj. Sumtime this kind of memories keep coming up to you.. Anyway.. been there done that!!!!

Cerita bank pulak..

Masa break tadi pergi bank. Just nak print statement dan chop, Confirm the balance.

"Ok encik ,,,,print statement per page RM10.00. "

Wowooo,,, senag nye hampa nak buat duit. Be reasonable ok. (dalm hati jer nih)

Betul ke ni??

"Ye cik per page sepuloh hinggit. Itu compliance cakap dan jadi procedure."
( sat lagi dia cakap mana boleh langgar procedure..betui jugak)

Oraito! that your bank , your system, your printer, you can charge depan, belakang, atas bawah, kiri kanan. Bcoz thats yours. But I am your client. This kind of charges is ridiculous, but i have to respect la, yang jadi mangsa client u jugak. Caj la reasonable sikit, plsss

Then aku pun cakap "ok lah , sat gi i bawak statement from internet banking dan you verify saja kan..boleh kan ""

Dia terkulat-kulat tengok aku..."erm boleh kot."

Pendekkan cerita. Then aku pun bawaklah statement tu pergi kaunter . Customer Service officer bawak pi ke Counter officer. Dia pegang and mata dok lipoq-lipoq ( kamus kedah: lipoq-lipoq maknanya terkebil-kebil) tengok statement aku.

Dia cakap " Eh kita boleh verify statement hanya dari sistem kami sahaja" Huh..bangang ka bengong aku pun tak tau dia ni. Aku dah prepare dah ! Macam mana boleh keluar kata-kata menggelikan tu.

<: hanya dari system kami':>

Aku tanya dengan lemah lembutnya" Kalau statement dari 'internet-banking' bank ini bukan dari system korang ke" (lebih kurang mcm tu la soklan aku)

dalam hati mengomel:..system org lain ke internet banking ni ??... aku punya ka???...hahahahaha. Mestilah KORANG punya system kan.. adoiiii!!!!

Then dia buat-buat sibuk layan telefon balik sampai officer lain sahkan statement aku...

Alahai.... Service oh service..

(But aku save RM 20.00,, jum sapa nak makan Burger Kinggggg)hahahaha..

Wallahualam...

5 comments:

  1. Haha. Macam tu pun ada. Bank mana lah tu. Bank-ngong ke? Hehe. =p

    ReplyDelete
  2. masa kat ofis lama dulu mmg management sibuk dgn six sigma juga.. baca kat sini teringat balik pasal semua tu.. selalu rasa tak puas hati dgn charges yg sgt tak perpatutan mcm tu.. tp sbb we need their services maka terpaksalah membayar saja.. bagus juga sound lembut2 mcm tu.. at least taklah keluar statement yg kurang bijak tu lagi pada customer lain.. Salam kenal yer.. Thanks coz sudi singgah..

    ReplyDelete
  3. huhuu.. x ramai cstomer bank yg bijak mcm sedara=)

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again